Introduction – F. Wolfrum: Mightier than the Sword? The Countercultural Agency of Literary Fiction – Literary and Linguistic Agency – T. Tripold: Hegemoniale Selbstvergewisserung und die subversive Kraft des romantischen Antagonismus – M. Sexl: Faktualität des Fiktionalen / Fiktionalität des Faktualen: Narration jenseits von Bericht und Erfindung – G. Mazzon: The Barbarians’ Revenge: Counter-Discourse on Language in the British Isles from the 17th to the 19th Century – P. Sickinger: Medium, Tool, or Breeding Ground? A Cognitive Linguistic Perspective on the Role of Language and Literature in Countercultural Thought – Modes, Genre, & Activism – B. Siller: „Es muss doch Wörter geben, die diese Gegenwart treffen, ganz einfach zu findende Wörter.“ Literary Modes of Counterculture in Thomas Stangl’s Regeln des Tanzes – G. Zocco: “If I could name and face my crime.” Ethical Writing as Political Counter-Discourse in James Baldwin’s Giovanni’s Room – J. Wagner: „Wenn hier jetzt einer lacht, der kriecht gescheuert!“ Zum dialektischen Verhältnis von gegenkultureller Blödelei und affirmativem Humor – R. Hennig: Environmental Concern as (Counter)Cultural Criticism in the Novels of Jón Kalman Stefánsson – F. Guidali: Narrating Political Apostasy: The ‘Renegades’ and the Literary Success of Anti-Communism between the 1930s and the Early 1950s – J. Nesselhauf / M. Schleich: ‘´The Dickensian Aspect’: The Wire als serielle Gegenkultur