Angaben aus der Verlagsmeldung

Ballet de la Raillerie / Ballet royal de la Naissance de Vénus : Série I/3 : Ballets et Mascarades Édition de Noam A. Krieger et de Catherine Massip. Réduction clavier chant : Noam A. Krieger / von Jean-Baptiste Lully


Mit diesem Klavierauszug innerhalb der Gesamtausgabe der Werke Jean-Baptiste Lullys werden zwei weitere "Ballets de Cour" vorgelegt. Bei beiden Stücken handelt es sich um ein sogenanntes „Ballet royal“, d.h. in ihnen hatte bei den Uraufführungen König Ludwig XIV. getanzt – 1659 im „Ballet de la Raillerie“, 1665 im „Ballet de la Naissance de Vénus“. Im Raillerie-Ballett wird, angeführt von der Poésie Française, die Kunst des Spottens verhandelt, im Venus-Ballett die bekannte Geschichte von der Geburt der Venus, der illustre Liebespaare zur Seite gegeben sind. Die Bewertung und Auswahl der Quellen bietet die exzellente Musik in verlässlicher, historisch-kritischer Gestalt.****************This is the first historical-critical edition of the French composer, based on a study of all surviving sources. The edition comprises score volumes with libretto and critical apparatus; piano scores and performance material.
Jean-Baptiste Lully (1632-1687) was the most important French composer of the 17th century, whose influence in Europe and on composers such as Purcell, Bach and Handel was considerable. The demand for Lully scores and performance material has increased considerably in recent years. The success on many of the world’s stages of revivals of operas such as Atys, Roland, Armide, and of comédie-ballets, including that most performed of all, Molière’s Le Bourgeois gentilhomme, has created a desire for an edition which meets the requirements of performers whilst respecting the highest musicological standards. The new edition will meet this need.